Márta Mészáros vista per Mònica Rovira

21 de setembre | 19.00 h | Filmoteca de Catalunya (Sala Laya)

Márta Mészáros és una cineasta excepcional que va formar part de l’avantguarda artística dels anys seixanta i setanta a Europa. Va treballar en el context històric de l’Hongria socialista i va reflectir en les seves pel·lícules un intens diàleg amb aquest sistema polític. Mészáros va situar les dones en papers protagonistes en totes les seves obres, on desenvolupaven tot un ventall de rols com ara treballadores, milicianes, exiliades, cineastes, mares… Des de la MIFDB convidem la realitzadora i investigadora Mònica Rovira a fer una lectura personal de l’obra de Mészáros. Mònica Rovira és directora del documental Ver a una mujer (2017) i ha centrat la seva recerca en la captura fílmica d’allò inefable, en l’escriptura del jo, en el cos com a espai de dissidència i en la representació del desig.

Márta Mészáros
Budapest, 1931. Els seus pares van ser víctimes del règim estalinista en el context de la Segona Guerra Mundial. Márta va créixer en un orfenat soviètic en Kirguizstan i va tornar a Hongria després de la guerra. Entre 1954 i 1956 va estudiar en l’Acadèmia de Cinema de Moscou i fins a 1968 es va dedicar a la producció de documentals a Romania i Hongria. Les seves pròpies vivències la van inspirar per a realitzar la seva trilogia Diaries (1984-1990), que va generar gran interès internacional. Des de 1968 també ha dirigit una trentena de ficcions entre les quals destaquen The Girl (1968), Adoption (1975) o Nine Months (1976). Al llarg de la seva filmografia Mészáros ha problematitzat el concepte d’identitat nacional a través de les lents del gènere i la sexualitat, llegint la història des de l’experiència autobiogràfica.